Navigace:
>>
>>
6 pravidel, jak najít rovnováhu v online světě

6 pravidel, jak najít rovnováhu v online světě

Důvodů, proč lidé stále více hledají rovnováhu mezi realitou a časem stráveným na sociálních sítích je mnoho. Může jím být boj za lepším soustředěním či spánek, snaha o hlubší konverzaci či pragmatický přístup neplýtvat na sociálních sítích volným časem.

 

 

 

Časopis Respekt přinesl šestibodový manuál, jak s touhou být online účinněji bojovat:

1. Zeptejte se sami sebe

  • Jste spokojeni s množstvím času, který na sociálních sítích nyní trávíte?
  • Proč jste se zrovna teď rozhodli podívat se na Facebook?
  • Hledáte něco konkrétního? Nebo jen vyplňujete chvíli volna „projížděním“ příspěvků přátel?

Důležité je si uvědomit, kdy si jedinec přítomnost na sociálních sítí ještě užívá a kdy už se cítí zahlcen jejím obsahem.

 

2. Zbavte se zbytečného rozptylování

Vypněte veškerá upozornění, která nutně nepotřebujete k práci nebo důležité komunikaci (nejlepší variantou je ponechat si upozornění pouze na SMS zprávy a volání, případně přidat notifikace na příchozí e-maily). Šikovnou pomůckou je i přebarvení různobarevných ikonek na smartphonu do šedé barvy.

 

3. Klaďte si překážky

Zbavit se touhy téměř kdykoliv sáhnout bezděčně po telefonu je ze začátku poměrně obtížné. Dobré je si cestu na sociální síť lehce zkomplikovat. Zrušte si na Facebooku a dalších platformách automatické přihlašování. Vymažte na chytrém telefonu ikonky sociálních sítí, které chcete omezit, a navštěvujte je v telefonu pouze přes internetový prohlížeč.

 

4. Buďte s mobilem co nejméně

Nenabíjejte mobilní telefon v ložnici, svého chytrého pomocníka nechte doma, i když jdete na procházku nebo krátký nákup. Po probuzení automaticky nesahejte po mobilu a běžte si místo toho raději zacvičit nebo číst knihu. Bude se vám lépe vstávat a zároveň se vyhnete rannímu stresování ohledně úkolů a povinností, které vás daný den čekají.

 

5. Volejte, nepište

Nebo nahrávejte hlasové zprávy. Je to rychlejší a strávíte méně času i na sociální síti čekáním na odpověď.

 

6. Pěstujte (staro)nové koníčky

Lidé, kteří se snaží hlídat aktivitu na sociálních sítí, nahrazují dříve probrouzdaný čas novými koníčky. Tvrdí to americký akademik Cal Newport, který je mimo jiné autorem knihy Deep Work (Hluboká práce). Newport na začátku roku 2018 na univerzitě v Georgetown uspořádal pro studenty experiment, pomocí kterého zjišťoval, jaké návyky si při omezování digitálního příjmu respondenti vypěstují. Účastníci dostali za úkol během jednoho měsíce omezit online aktivitu pouze na věci, jejíž nepoužívání by jinak ohrozilo jejich práci nebo nezbytnou komunikaci s rodinou a přáteli. Většina z nich zpětně reportovala, že díky měsíčnímu omezení svého pobytu na sítích začala s novými koníčky jako je malování, cvičení nebo čtení knih. „Je to jako vyklidit celý dům a rozhodnout se, co chci dát zpátky a co mi za to už nestojí,“ komentoval výsledek experimentu Cal Newport.

<< Zpět na seznam aktualit

Vítejte!

 

Tipy

 

Publikace

 

Studentské karty ISICAktuality / NovinkyPublikace NICM

Šumperkem doslova proběhl první ročník ŠumpeRUNu

Vůbec první ročník běžeckého závodu pro širokou amatérskou veřejnost je za námi. Tři stovky dospělých a téměř dvě stovky dětí běžely první červnovou neděli historickým centrem města. Absolutním vítězem na 10 km dlouhé trati se stal Marek Minář.

FOTO: sumperk.cz - zdroj MAWA foto

více informací >>

Šumperk – město budoucnosti

Pouliční lampy, které nastavují intenzitu světla dle potřeby, nádoby na odpad, jež hlásí, kdy jsou přeplněné, chytré lavičky, na nichž si můžete dobít mobil a vyřídit e-maily. I takto může vypadat město budoucnosti. Šumperk nezůstává pozadu, konceptem chytrých měst, tzv. Smart City, se zabývala na svém prvním jednání pracovní skupina Smart Šumperk City, jejímž iniciátorem se stal šumperský místostarosta Jakub Jirgl.

 

více informací >>

800 350 000: Národní linka pro odvykání kouření NOVĚ i pro závislé na alkoholu a hazardním hraní

Linka pro odvykání kouření provozovaná Českou koalicí proti tabáku, z. s. bude od 3. října 2018 pilotně poskytovat informace také lidem závislým na alkoholu, hazardním hraní a jejich blízkým. Rozšiřuje se tak o Národní linku pro odvykání alkoholu a Národní linku pro odvykání hraní. Výhledově je v plánu rozšíření o další závislosti.

více informací >>

Phubbing: Když se chceme cítit důležití

Vadí vám, že když jste se svými přáteli, dívají se na svůj telefon? Pro tento stav platí termín Phubbing - phone a snubbing = telefon a přehlížení. Člověk, který kontroluje mobil, zatímco je ve společnosti druhých, které přehlíží a upřednostňuje před nimi svůj telefon.

 

více informací >>